ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα στην παγκόσμια εκπαιδευτική αγορά (Ιούνιος 2013)

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

Με αυτό το μικρό σημείωμα θα ήθελα να ανοίξω ένα πελώριο, κατά τη γνώμη μου θέμα, αυτό της διεθνοποίησης των δραστηριοτήτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Ανεξάρτητα από την άποψη που μπορεί να έχει κάποιος για το χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσ

ης στην Ελλάδα, με ή χωρίς "μη κρατικά" Πανεπιστήμια, αξίζει νομίζω τον κόπο να τοποθετηθούμε στο θέμα της πολιτικής των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ που σχετίζεται με την προσέλευση ξένων φοιτητών στη χώρα μας. Για να είμαστε δίκαιοι , δεν πρόκειται στην ουσία για “πολιτική των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ” αλλά για μια σύνθετη πραγματικότητα που διαμορφώνεται από τη στάση και αντίληψη των "συναρμοδίων Υπουργείων" στο θέμα αυτό. Αναφέρομαι στο ΥΠΕΞ, στο Υπουργείο Παιδείας, στο Υπουργείο Εσωτερικών και στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης.

Συνοπτικά λοιπόν θα έλεγα ότι στο θέμα της προσέλευσης και σε επέκταση διεύρυνσης του αριθμού των αλλοδαπών φοιτητών στη χώρα μας ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. Η πολιτική μας στηρίζεται στις "αποφάσεις" και μόνο των εκάστοτε προξενικών αρχών, χωρίς στρατηγική, χωρίς κοινή αντιμετώπιση.

Πρέπει να γίνει γνωστό ότι σε παγκόσμια πλέον κλίμακα , στη σκακιέρα της φοιτητικής μετανάστευσης, παίζεται ένα εκπληκτικό παιγνίδι από το οποίο η χώρα μας απέχει παντελώς. Δεν είναι πλέον μόνο οι "μεγάλες εκπαιδευτικές δυνάμεις" (ΗΠΑ, Αυστραλία, Καναδάς, Μεγάλη Βρετανία) που σαρώνουν την παγκόσμια φοιτητική αγορά αλλά και χώρες όπως η Ιρλανδία, η Δανία, η Ολλανδία , το Βέλγιο, η Ουγγαρία , η Κύπρος και άλλες που έχουν μπει στο παιγνίδι πολύ - πολύ δυναμικά. Η «στρατολόγηση» αλλοδαπών φοιτητών αποτελεί για τα Πανεπιστήμια των χωρών αυτών, στόχο πρώτης προτεραιότητας και στηρίζεται σε μηχανισμούς και προγράμματα υψηλής αποδοτικότητας. Η "συναλλαγματοφόρα" αυτή δραστηριότητα έχει εξαπλωθεί σε εκπληκτικό βαθμό σε χώρες όπως η Κίνα και οι γύρω περιοχές αλλά και στην Ινδία, το Νεπάλ ακόμη και το Μπαγκλαντές. Αναφέρομαι σε μια περιοχή με εκατοντάδες εκατομμύρια υποψηφίους φοιτητές. Τα Πανεπιστήμια και Κολέγια της Ιρλανδίας, της Δανίας, της Ολλανδίας και των άλλων χωρών σε αγαστή συνεργασία με τις κατά τόπους διπλωματικές αρχές , με τη δημιουργία γραφείων αντιπροσώπων,  συνεχείς επισκέψεις και με την εφαρμογή προγραμμάτων προβολής μέσω του διαδικτύου, προσελκύουν χιλιάδες ξένους φοιτητές  ενισχύοντας τα ταμεία τους σε εποχές πολύ δύσκολες για τα Ευρωπαϊκά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Παράλληλα με τη "διεθνοποίηση" των δραστηριοτήτων τους δηλώνουν σε όλους τους τόνους την παρουσία τους και έμμεσα ή άμεσα ενισχύουν το μερίδιο που τους αναλογεί στη γεωγραφία της παγκόσμιας πολιτιστικής ταυτότητας.

Απέναντι σε αυτή τη νέα πραγματικότητα στην "εκπαιδευτική αγορά" ,η Ελλάδα , η Πολιτεία και οι υπόλοιποι αρμόδιοι φορείς αντιπαρατάσσουν  χρόνιες αγκυλώσεις και αδιαφορία,  έλλειψη στρατηγικής αλλά και επίγνωσης των κινδύνων που συνεπάγεται η για ακόμη μια φορά αποχή της χώρας από δράσεις και γεγονότα που εξελίσσονται σε παγκόσμια κλίμακα αλλά βρίσκονται τόσο κοντά μας. Θα γίνει άραγε ποτέ κατανοητό ότι υπάρχουν και άλλοι δημιουργικοί τρόποι για να ενισχυθούν οικονομικά τα Ελληνικά εκπαιδευτικά Ιδρύματα εκτός από την κλασσική κρατική επιχορήγηση; Δίκαιο , δικαιότατο το αίτημα για αύξηση του ποσοστού του προϋπολογισμού για την παιδεία στο 5%. Πρέπει όμως να γίνει κατανοητό ότι η παραγωγή και η εφαρμογή πολιτικής οικονομικής αυτοτέλειας των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων έχει πολλές και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες πτυχές. Δεν πρέπει με τίποτε να περιορίζεται στο δίκαιο 5% όπως δεν πρέπει να στηρίζεται στην εισπρακτική λαίλαπα που παρατηρείται τελευταία με τα απίστευτα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά προγράμματα των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ (μερικές φορές συμφέρει στο μεταπτυχιακό φοιτητή να μεταβεί στο εξωτερικό !)

Ας γίνει επιτέλους κατανοητό ότι αυτό που εμείς θεωρούμε ίσως καινοτόμο σε κάποιες χώρες τείνει πλέον να αντικατασταθεί!. Και απευθύνομαι σε όλους. Όλοι οι μέχρι τώρα "αρμόδιοι" είχαν και έχουν την ευθύνη για την κραυγαλέα απουσία της χώρας από την νέα παγκόσμια πραγματικότητα στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης. Να σημειωθεί ότι η Κύπρος φιλοξενεί τουλάχιστο δώδεκα χιλιάδες φοιτητές ! Αν μάλιστα δώσω στοιχεία για το τι γίνεται στο ψευδοκράτος, όπου έχει στηθεί κυριολεκτικά μια βιομηχανία προσέλκυσης και προσέλευσης αλλοδαπών φοιτητών, μερικοί εδώ στην Ελλάδα πρέπει να κρυφτούν για τη δική τους απραξία επί τόσα χρόνια.

Επαναλαμβάνω ότι το θέμα αυτό είναι αποσυνδεδεμένο από την όποια άποψη μπορεί να έχει κανείς για το χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης. Πλημμύρισαν οι τέως σοσιαλιστικές δημοκρατίες με αλλοδαπούς φοιτητές, οι Κινέζοι και οι νοτιοασιάτες φοιτητές εισρέουν στην Ιρλανδία , την Ολλανδία και τη Δανία με εκπληκτικούς ρυθμούς και στη χώρα μας συζητούμε μόνο για το δίκαιο όντως 5%.

Να λοιπόν ένα ζήτημα με μεγάλο ενδιαφέρον για το οποίο η κυβέρνηση, τα πολιτικά κόμματα, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, πρέπει να διαμορφώσουν και εφαρμόσουν πολιτικές άμεσα. Υπάρχουν και ιδέες και άνθρωποι για να ανοίξουν και καθοδηγήσουν το διάλογο στο θέμα αυτό. Ας είναι λοιπόν το επόμενο θέμα "τι πρέπει να κάνει η Πολιτεία και τι τα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ για να εμπλακούν δημιουργικά στην παγκόσμια «εκπαιδευτική αγορά».

Σημείωση : Μετά την ίδρυση του Διεθνούς Πανεπιστημίου στη Θεσσαλονίκη , το πρόβλημα της διεθνοποίησης των δραστηριοτήτων των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ στη χώρα μας λύθηκε δια μαγείας και οριστικά !!!! Αναρωτιέται κανείς αν οι διάφοροι «επιτελείς» του Υπουργείου διαθέτουν στοιχειώδεις γνώσεις σχετικά με τις εξελίξεις στην παγκόσμια εκπαίδευση. Ακόμη τίθεται θέμα σχετικά και με τις προθέσεις τους…Αντί να ενθαρρύνουν με όλα τα μέσα την ίδρυση Αγγλόφωνων τμημάτων σε κάθε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ με την παράλληλη εφαρμογή μιας πολιτικής προσέλκυσης ξένων φοιτητών προχώρησαν βιαστικά στην ίδρυση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με κριτήρια μάλλον αδιαφανή. Με αυτόν τον ερασιτεχνικό τρόπο καταργούν το υπαρκτό διεθνές επικοινωνιακό κεφάλαιο των ελληνικών ΑΕΙ, ναι το επικοινωνιακό κεφάλαιο σε πείσμα όσων προσπαθούν να απαξιώσουν τα ελληνικά Πανεπιστήμια, απονευρώνουν κάθε οργανωμένη προσπάθεια στην κατεύθυνση της διεθνοποίησης των ΑΕΙ και αποκλείουν ανθρώπινους πόρους και δομές που θα μπορούσαν να στρατευτούν στην κατεύθυνση του ανοίγματος των ελληνικών ΑΕΙ στη διεθνή αγορά. Τα να πει κανείς και τι να ομολογήσει ; Να είναι μόνο πλήρης ασχετοσύνη η εξόφληση γραμματίων ;

Τελευταία Άρθρα

Νέα διετή προγράμματα στα ΑΕΙ...

04 Νοεμβρίου 2017

Ο Υπουργός Γαβρόγλου και οι...

Ο έντιμος άνθρωπος κυρ Παντελής...

20 Μαρτίου 2017

Αν ήταν εύκολο να αντιληφτεί...

Ερμηνεύοντας την κρίση. Σκέψεις ανάμεσα...

07 Ιανουαρίου 2017

Η πολιτική κρίση είναι όσο...

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΨΗΦΙΑΚΗ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

09 Δεκεμβρίου 2016

Περίληψη Η «εισβολή» και επιβολή...

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ...

23 Νοεμβρίου 2016

Προκαλέστε τους ανθρώπους να συνεργαστούν...

Search